zgłaszane lub sygnalizowane przez następujące organizacje, inicjatywy i ruchy
społeczne w trakcie posiedzenia senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i
Społecznej w dniu 07.06.2023 r.

Ruchy i inicjatywy społeczne:
• Protest #2119 Osób z niepełnosprawnościami i osób opiekuńczych
• Inicjatywa „Nasz Rzecznik”
• Ruch społeczny Godność i Wsparcie Drogą i Nadzieją
• Portal NaRencie.pl
• Inicjatywa społeczna Nie-Samodzielni, #konwencyjnie
Organizacje pozarządowe:
• Polskie Forum Osób z Niepełnosprawnościami
• Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
• Stowarzyszenie Instytut Niezależnego Życia
• Fundacja Avalon
• Fundacja Inne Spojrzenie
• Fundacja Po Mojemu
• Stowarzyszenie wspierające OGA
Jak również osoby uczestniczące w posiedzeniu senackiej Komisji Rodziny, Polityki
Senioralnej i Społecznej w dniu 07.06.2023 r. (porządek alfabetyczny):
• Krzysztof Dobies
• Joanna Dryjańska
• Agnieszka Jóźwicka
• Katarzyna Kosecka
• Krzysztof Kurowski
• Alicja Loranc
• Małgorzata Mikołajczyk
• Tomasz Przybysz-Przybyszewski
• Waldemar Różanowski
• Zbigniew Worony
• Adam Zawisny
oraz inne osoby wspierające wprowadzenie zawartych niżej poprawek, niemogące
uczestniczyć osobiście w posiedzeniu, w szczególności:
• Anna Duniewicz
• Maria Królikowska
• Anna J.Nowak
• Roman Szacki
Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
2
Propozycje poprawek są oparte m.in. na propozycjach poprawek Krajowej Rady
Konsultacyjnej do spraw Osób Niepełnosprawnych, zgodnych z wcześniejszymi
postulatami Protestu #2119, na pozostałych postulatach Protestu #2119,
Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, Ruchu społecznego „Godność i Wsparcie Drogą i
Nadzieją”, Portalu NaRencie.pl oraz innych inicjatyw społecznych i organizacji
pozarządowych.
Poprawki, których nie było przestrzeni czasowej podnieść na samym posiedzeniu
komisji, zostały zasygnalizowane przez p. Krzysztofa Dobiesa i wskazane, że
zostaną przekazane drogą mailową do sekretariatu komisji i Przewodniczącego
Komisji.
Propozycje poprawek zostały dostosowane do wersji ustawy uchwalonej przez Sejm
i przekazanej do Senatu.
Dla ułatwienia zapoznania się z propozycjami poprawek zostały one podzielone na
poprawki o charakterze kluczowym oraz poprawki ważne.
Poprawki kluczowe zostały zamieszczone w porządku merytorycznym, zaś poprawki
ważne w porządku według numeracji artykułów ustawy o świadczeniu
wspierającym.
Propozycje poprawek o charakterze kluczowym

  1. Poprawki zapewniające konstytucyjność przepisów dot. oceny funkcjonalnej
    (zawarcie na poziomie ustawowym w szczególności bardziej szczegółowych
    kryteriów oceny funkcjonalnej, obszarów oceny, delegacji dot. wag i obszarów
    oraz formularza samooceny na poziom rozporządzenia) oraz bardziej racjonalne
    poziomy progów punktowych uprawniających do określonej wysokości
    świadczenia wspierającego, wraz z powiązaniem progów z wynagrodzeniem
    minimalnym.
    1.1. Obniżenie progu punktowego uprawniającego do świadczenia wspierającego
    do 50 pkt i bardziej równomierne procentowe podzielenie 6 progów wraz z
    oparciem świadczenia wspierającego o wysokość wynagrodzenia
    minimalnego (a zatem i jego waloryzację), aby przeciwdziałać ryzykom
    szybkiej dewaluacji świadczenia wspierającego.
    Propozycja poprawki:
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    3
    Wprowadzenie do art. 39 projektu Ustawy o świadczeniu wspierającym
    (zmiany Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób
    niepełnosprawnych) następującej poprawki:
    WARIANT 1
    • punktacja od 50 pkt,
    • 6 progów,
    • gradacja co 15%,
    • odniesienie do minimalnego wynagrodzenia za pracę (i jego corocznej
    waloryzacji)
    • wersja optymalna z perspektywy strony społecznej
    „5) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    „1. Świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:
    1) 100% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    90 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    2) 85% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    82 do 89 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    3) 70% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    74 do 81 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    4) 55% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    66 do 73 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    5) 40% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    58 do 65 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    6) 25% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    4
    50 do 57 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.”;”
    WARIANT 2
    • punktacja od 50 pkt
    • 6 progów
    • gradacja co 20%, a następnie co 10 i 5%,
    • odniesienie do minimalnego wynagrodzenia za pracę (i jego corocznej
    waloryzacji)
    • wersja nieoptymalna kwotowo z perspektywy strony społecznej, ale mniej
    kosztochłonna, zbliżona kwotowo do wersji uchwalonej przez Sejm
    „5) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    Art. 4. 1. świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:
    1) 95% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    90 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    2) 75% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę te określono na poziomie od
    82 do 89 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    3) 55% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    74 do 81 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    4) 35% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    66 do 73 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. I
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    5) 25% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    58 do 65 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. I
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    5
    6) 20% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – jeżeli w decyzji
    ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od
    50 do 57 punktów w skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. I
    ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
    zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;”
    Uzasadnienie:
    Odniesienie kwoty świadczenia wspierającego do płacy minimalnej i jego
    automatyczna waloryzacja jak w przypadku świadczenia pielęgnacyjnego dla
    opiekunów/nek osób do 18tego roku życia.
    Zapobiegnie to bardzo szybkiej dewaluacji świadczenia wspierającego.
    Rozróżnianie sposobu waloryzacji tych świadczeń jest nieuzasadnione i będzie
    prowadziło do znacznej różnicy pomiędzy świadczeniami w perspektywie kilku
    lat. Według obecnych zapisów świadczenie wspierające ma być waloryzowane
    jak najniższa emerytura a świadczenie pielęgnacyjne jak najniższa płaca, co
    będzie skutkować tym, że już w momencie wejścia w życie ustawy 1 stycznia
    2024 r. świadczenie pielęgnacyjne będzie niewiele niższe (ok. 3100 zł) niż
    najwyższa kwota świadczenia wspierającego, a po dwóch, trzech latach
    różnica ta może wynieść nawet kilkaset złotych.
    1.2. Dodanie bardziej szczegółowych kryteriów oceny funkcjonalnej, zgodnych z
    kryteriami wykorzystywanymi międzynarodowo.
    Propozycja poprawki:
    Art. 39 pkt 2) projektu Ustawy o świadczeniu wspierającym otrzymuje
    brzmienie:
    „Do art. 4b dodaje się ust. 1 w brzmieniu:
    „Art. 4b. 1. Potrzeba wsparcia to następstwo braku lub utraty autonomii
    fizycznej, psychicznej, intelektualnej lub sensorycznej. Przy ustaleniu
    potrzeby wsparcia bierze się pod uwagę, adekwatnie do wieku oraz
    niepełnosprawności fizycznej, psychicznej, intelektualnej lub sensorycznej,
    zdolność osoby do wykonywania określonych czynności, związanych z
    obszarami codziennego funkcjonowania, na równi z innymi, oraz rodzaj
    wymaganego wsparcia, z uwzględnieniem samodzielności wykonania
    czynności, czasu niezbędnego do jej wykonania, bezpieczeństwa jej
    wykonania, bólu lub dyskomfortu przy jej wykonywaniu oraz
    konieczności wsparcia przez inną osobę lub technologię wspomagającą,
    mającą na celu zapewnienie zwiększenia lub utrzymania niezależności osoby
    niepełnosprawnej.”
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    6
    Uzasadnienie:
    Wskazany artykuł de facto stanowi opis kryteriów, na bazować będzie ocena
    funkcjonalna i narzędzie do niej służące. Dlatego też brzmienie tego artykułu
    ma charakter krytyczny.
    Niezbędne jest wpisanie szerokiego kryterium ogólnego (“zdolność osoby do
    wykonywania określonych czynności, związanych z obszarami codziennego
    funkcjonowania, na równi z innymi”) oraz uwzględnienie wskazanych 5
    kluczowych kryteriów („samodzielność wykonywania”, “czas wykonywania”,
    „bezpieczeństwo wykonywania”, „ból lub dyskomfort przy jej wykonywaniu”).
    Należy zauważyć, że niektóre osoby będą w stanie wykonać samodzielnie
    określoną czynność, nawet w dość standardowym czasie, jednakże wykonanie
    danej czynności z powodów medycznych będzie wiązało się z bardzo dużym
    bólem (np. bardzo silna spastyka mięśni lub silne alergiczne reakcje skórne)
    lub bardzo silnym dyskomfortem (np. część osób w spektrum autyzmu i
    powiązane z tym ryzyko tzw. meltdown’u lub shutdown’u), a w przypadku
    niektórych osób będzie groziło niebezpieczeństwem (np. zachowania
    autoagresywne lub agresywne), co w praktyce również drastycznie ograniczy
    funkcjonowanie danej osoby i osoba ta będzie wymagała znacznie większego
    wsparcia.
    1.3. Dodanie obszarów oceny funkcjonalnej.
    Propozycja poprawki:
    Do art. 4b dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
    „Przy ustalaniu poziomu potrzeby wsparcia bierze się pod uwagę
    następujące obszary życia codziennego:
    1) uczenie się i stosowanie wiedzy;
    2) ogólne zadania i obowiązki;
    3) spożywanie pokarmów i napojów;
    4) higiena osobista związana z czynnościami fizjologicznymi;
    5) mycie się i inna pielęgnacja ciała;
    6) ubieranie się;
    7) utrzymywanie zdrowia;
    8) zmiana i utrzymanie pozycji ciała;
    9) poruszanie się w domu i poza domem;
    10) przenoszenie, poruszanie i manipulowanie przedmiotami;
    11) porozumienie się;
    12) podejmowanie decyzji;
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    7
    13) życie domowe i prowadzenie gospodarstwa domowego;
    14) życie w społeczności lokalnej, działalność społeczna i ekonomiczna”.
    1.4. Zróżnicowanie wag dla obszarów i kategorii oceny funkcjonalnej na poziomie
    rozporządzenia.
    Propozycja poprawki:
    Do art. 4b dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
    „Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi w drodze
    rozporządzenia wagi dla poszczególnych obszarów i kategorii w nich się
    znajdujących przewidując zróżnicowanie wag w zależności od tego, w ilu i
    jakich obszarach osoba potrzebuje wsparcia”.
    1.5. Zawarcie w ramach rozporządzenia formularza samooceny, który ma być (i
    powinien być) istotny dla oceny funkcjonalnej i jednoczesne powiązanie go z
    procesem oceny funkcjonalnej. Oznacza to zawarcie delegacji do
    rozporządzenia w ustawie oraz wprowadzenie powiązania z procesem oceny
    funkcjonalnej.
    Propozycja poprawki:
    Niezbędne jest zawarcie formularza samooceny w ramach rozporządzenia, co
    oznacza konieczność zawarcia w Ustawie o ŚW odpowiedniej delegacji do
    rozporządzenia.
    Czy i w jaki sposób wyniki z formularza będą przekładane na proces oceny
    funkcjonalnej?
    Niezbędne jest zawarcie odpowiedniego powiązania – wpływu formularza
    samooceny na wybór obszarów i wag obszarów oceny funkcjonalnej na
    poziomie Ustawy.
    Propozycja poprawki:
    Zawarcie w ramach ustawy odpowiedniego powiązania:
    „W toku oceny funkcjonalnej, w szczególności w zakresie wag dla
    poszczególnych obszarów, kategorii w nich się znajdujących oraz
    zróżnicowania wag w zależności od tego, w ilu i jakich obszarach osoba
    potrzebuje wsparcia, bierze się pod uwagę wyniki formularza samooceny”.
    1.6. Obniżenie progu punktacji uprawniającego do świadczenia wspierającego do
    50 pkt. (osobny artykuł odnoszący się do progu punktowego).
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    8
    Propozycja poprawki:
    Art. 3 ust. 2 ustawy o świadczeniu wspierającym otrzymuje brzmienie:
    „2. Świadczenie wspierające przysługuje osobie od ukończenia 18. roku życia
    posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, o której mowa w
    art. 6b ust. 1, zwanej dalej „decyzją ustalającą poziom potrzeby wsparcia”, w
    której potrzebę wsparcia określono na poziomie od 50 do 100 punktów w
    skali potrzeby wsparcia, o której mowa w art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 27
    sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
    niepełnosprawnych”;
  2. Niewliczanie świadczenia wspierającego do kryterium odpłatności za usługi
    opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze i pokrewne formy wsparcia.
    Propozycja poprawki:
    po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:
    „Art. 38a. W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z
    2021 r. poz. 2268, z późn. zm.) w art. 8 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w
    brzmieniu:
    „4a. Do dochodu ustalonego, zgodnie z ust. 3, w celu ustalenia odpłatności
    usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych i pokrewnych form
    wsparcia, nie wlicza się również świadczenia wspierającego, o którym mowa w
    ustawie z dnia … 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U).”
  3. Zmiana zakazu uzyskiwania prawa do świadczenia wspierającego w przypadku
    pobytu w DPS, ZOL, ZPO itd. na brak wypłacania ŚW przez okres
    umieszczenia w DPS, ZOL (i innych miejscach podanych w art. 5). Oznacza to
    zapisanie, że świadczenie nie jest wypłacane m.in. w trakcie formalnego pobytu
    w DPS, ZOL, ZPO itd. (pobyt w ZOL z założenia powinien być krótkoterminowy!),
    jednakże nie powoduje to, że osoba nie może się starać w takiej sytuacji o ŚW
    lub też, że ŚW danej osobie przepada.
    Propozycja poprawki:
    Słowa w ramach art. 5 “Art. 5. Świadczenie wspierające nie przysługuje,
    jeżeli: (…)”
    zastępuje się słowami:
    “Art. 5. Świadczenie wspierające nie jest wypłacane, jeżeli: (…)”
    Uzasadnienie: Aktualne brzmienie paradoksalnie może utrudnić proces
    deinstytucjonalizacji, utrudniając proces m.in. wyjścia z DPS z racji na brak
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    9
    możliwości zawnioskowania i otrzymania decyzji o przyznaniu świadczenia
    wspierającego jeszcze w czasie pobytu w DPS, przygotowując się do jego
    opuszczenia, w celu zamieszkania w społeczności lokalnej (np. w mieszkaniu
    wspomaganym).
  4. Art. 6. Opłacanie składek przez ZUS dla osoby udzielającej wsparcia osobie
    pobierającej świadczenie wspierające AŻ do momentu uzyskania dochodu na
    poziomie wynagrodzenia minimalnego (nie zaś momentu podjęcia jakiegokolwiek
    zatrudnienia lub pracy).
    Aktualne brzmienie:
    „Art. 6. 1. Za osobę, która nie podejmuje zatrudnienia lub innej pracy
    zarobkowej ze względu na potrzebę udzielania wsparcia osobie, o której
    mowa w art. 3 ust. 2, wspólnie z nią zamieszkującej i gospodarującej, Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe z ubezpieczenia społecznego, na zasadach określonych w ustawie z
    dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z
    2022 r. poz. 1009, z późn. zm.3)) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne na
    zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
    opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r.
    poz. 2561, 2674 i 2770 oraz z 2023 r. poz. 605, 650 i 658).”
    Propozycja poprawki:
    Art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    „Art. 6. 1. Za osobę, która nie uzyskuje dochodu co najmniej na
    poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę ze względu na potrzebę
    udzielania wsparcia osobie, o której mowa w art. 3 ust. 2, wspólnie z nią
    zamieszkującej i gospodarującej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych opłaca
    składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego,
    na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.3)) oraz
    składki na ubezpieczenie zdrowotne na zasadach określonych w ustawie z
    dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
    środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, 2674 i 2770 oraz z 2023 r.
    poz. 605, 650 i 658).”
    Uzasadnienie:
    Aktualne brzmienie powoduje odebranie opłacania składek przez ZUS np. przy
    jakiejkolwiek, choćby 1-dniowej umowie-zlecenie i jest zdecydowanie kontrskuteczne wobec aktywizacji zawodowej opiekunów osób, które przechodzą
    na świadczenie wspierające, które często rozpoczynają aktywność zawodową
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    10
    (po 10, 20, 30 latach braku aktywności zawodowej) od zaangażowania
    zawodowego w niewielkim wymiarze, nie zaś w wymiarze pełnym. Należy
    zapewnić szczególne bezpieczeństwo podejmowania aktywizacji zawodowej
    tej grupie osób, tak aby de facto opłacanie składek przez ZUS kończyło się
    dopiero w sytuacji, gdy osoby mają te składki opłacane z innego źródła.
  5. Wydłużenie okresu, w którym opiekun osoby, która przechodzi na świadczenie
    wspierające może otrzymywać zasiłek dla bezrobotnych przez okres 1 roku.
    Propozycja brzmienia poprawki do właściwego aktu prawnego:
    “Osobie wspierającą osobę, która pobiera świadczenie wspierające, zasiłek dla
    bezrobotnych przysługuje przez okres 12 miesięcy.”
  6. Art. 63 ust. 9. Ustawy o świadczeniu wspierającym. W sytuacji pobierania
    świadczenia pielęgnacyjnego – świadczenie pielęgnacyjne powinno być
    zawieszane dopiero po decyzji o przyznaniu świadczenia wspierającego.
    W przypadku pobierania świadczenia pielęgnacyjnego świadczenie wspierające
    nie powinno być wypłacane wstecz.
    Aktualne brzmienie:
    „Wypłata świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego,
    o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu
    dotychczasowym, lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie
    zmienianej w art. 51, podlega wstrzymaniu, jeżeli osoba wymagająca opieki
    lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie
    prawa do świadczenia wspierającego.”
    Uzasadnienie:
    Aktualne brzmienie może powodować konieczność zwrotu środków dla części
    rodzin i wobec tego wpędzić je w kłopoty finansowe. Ryzyko tego powinno
    zostać wykluczone.
  7. Wprowadzenie okresu przejściowego: wydłużenie o okres dwóch lat (po wejściu
    w życie ustawy) prawa do nabycia świadczenia pielęgnacyjnego na
    dotychczasowych zasadach.
    Uzasadnienie:
    W okresie przejściowym, wydłużenie o okres dwóch lat po wejściu w życie
    ustawy prawa do nabycia świadczenia pielęgnacyjnego na dotychczasowych
    zasadach, umożliwi pozostawienie wyboru rodzaju świadczenia dla rodzin, w
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    11
    których osoba z niepełnosprawnością w okresie przejściowym ukończy 18. rok
    życia. Obecnie taką możliwość wyboru będą miały tylko rodziny, w których
    opiekun uzyska prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do 31 grudnia 2023.
    Ustawa o świadczeniu wspierającym jest procedowana w bardzo dużym
    tempie, uniemożliwiając rzetelne zapoznanie się z nią zainteresowanym
    stronom. Narzędzie do oceny poziomu potrzeby wsparcia będzie podane w
    rozporządzeniu po uchwaleniu samej ustawy. Ponadto ustawodawca może
    najpóźniej dzień przed wejściem w życie ustawy wydać rozporządzenie, tj. do
    31 grudnia 2023.
    W ustawie o świadczeniu wspierającym wyprowadzono również regulację
    przewidującą dokonanie przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, po roku
    funkcjonowania ustawy, oceny/przeglądu jej działania. Dokonana
    ocena/przegląd będzie wówczas podstawą do dokonania ewentualnych zmian
    w systemie wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Innymi słowy zasady
    funkcjonujące w dniu wejściu ustawy w życie mogą ulec zmianie po roku jej
    obowiązywania. Osoby, które nie uzyskały praw nabytych, nie będą mogły
    dokonać wyboru, mimo że system wsparcia może ulec zmianie.
  8. Przy wydaniu orzeczenia stanowiącego „kontynuację” dotychczasowego
    orzeczenia opiekun zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na
    dotychczasowych (starych) zasadach.
    Nie ma jednak dookreślenia terminu „kontynuacji”, co należy zrobić w ramach
    kolejnego ustępu artykułu.
    Propozycja poprawki:
    Dodaje się ustęp o brzmieniu:
    „Kontynuacja oznacza uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawnościami
    umożliwiającego uzyskanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na
    zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r.”
  9. Umożliwienie opiekunom pobierającym świadczenie pielęgnacyjne na osoby
    powyżej 18 rż. łączenia ŚP ze świadczeniem emerytalno-rentowym, podobnie jak
    zgodnie z aktualnym brzmieniem Ustawy o ŚW będą mogli je łączyć rodzice
    dzieci z niepełnosprawnością (do 18 rż.).
    Propozycja poprawki:
    Art. 63. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    „Art. 63. 1. W sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek
    opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    12
    dotychczasowym, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r.,
    stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem:
    „a. świadczenie pielęgnacyjne lub zasiłek dla opiekuna w pełnej wysokości
    przysługuje osobom, które mają ustalone prawo do świadczeń emerytalnorentowych lub je nabędą w trakcie pobierania w ramach praw nabytych
    świadczenia pielęgnacyjnego lub zasiłku dla opiekuna.”
    Uzasadnienie: W związku z brakiem usług i wsparcia po ukończeniu edukacji
    tj. asystencji osobistej, ośrodków wsparcia dziennego i całodobowego, usług
    opiekuńczych pozbawienie konstytucyjnego prawa do świadczeń emerytalnorentowych będzie skutkować ubóstwem, wykluczeniem i jest niesprawiedliwe
    społecznie.”
  10. w art. 41 w pkt 3 lit. c otrzymuje brzmienie:
    „c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
    „4a. W przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca
    opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia
    drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby
    wymagającej opieki.”;
  11. Niepokoi, że podstawą składek emerytalno-rentowych dla osób wspierających
    OzN pobierającą świadczenie wspierające jest wysokość świadczenia, a dla
    większości uprawnionych będzie to 700-800 zł, nie zaś – jak było deklarowane
    oficjalnie przez stronę rządową – dwukrotność renty socjalnej.
    Aktualne brzmienie:
    „5f. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
    niepodejmujących zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, o których mowa w
    art. 6c ust. 1, stanowi kwota odpowiadająca wysokości pobieranego
    świadczenia wspierającego przez osobę, nad którą sprawowana jest opieka.”
    Propozycja poprawki:
    Ust. 5f otrzymuje brzmienie:
    „5f. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
    niepodejmujących zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, o których mowa w
    art. 6c ust. 1, stanowi kwota odpowiadająca wysokości pobieranego
    świadczenia wspierającego przez osobę, nad którą sprawowana jest opieka,
    ale nie niższa niż wysokość wynagrodzenia minimalnego za pracę.”
    Po rozmowach 16 marca z Protestem #2119 strona rządowa zapowiadała, że
    podstawą składek emerytalno-rentowych będzie dwukrotność renty socjalnej.
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    13
    Racjonalne jest zatem, aby podstawą składek emerytalno-rentowych było co
    najmniej wynagrodzenie minimalne.
  12. Niestety nadal opiekunowie osób z niepełnosprawnościami, którzy pozostaną
    na świadczeniach pielęgnacyjnych będą miały opłacane składki emerytalnorentowe jedynie przez minimalny okres składkowy: 20 lat dla kobiet i 25 lat dla
    mężczyzn.
    Propozycja poprawki:
    Składki emerytalno-rentowe powinny być odprowadzane przez cały okres
    sprawowania opieki, co postulował także Rzecznik Praw Obywatelskich.
    Poprawka o podobnym zakresie była zgłaszana na etapie sejmowej Komisji
    Polityki Społecznej i Rodziny.
    Uzasadnienie: Wdrożenie ww. poprawki jest zasadne z punktu widzenia zasad
    sprawiedliwości społecznej.
    Propozycje poprawek ważnych
  13. Art 11 ust 3. Uszczegółowienie w ustawie, że urzędnik przyjedzie do miejsca
    pobytu osoby:
    Propozycja poprawki:
    Słowa zawarte w art. 11 ust. 3 “(…) zapewnić pomoc przy wnoszeniu tych
    dokumentów w miejscu innym niż siedziba, oddział lub wyznaczona jednostka
    organizacyjna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.”
    zastępuje się słowami:
    “zapewnić pomoc przy wnoszeniu tych dokumentów w miejscu innym niż
    siedziba, oddział lub wyznaczona jednostka organizacyjna Zakładu
    Ubezpieczeń Społecznych, w szczególności w miejscu pobytu osoby
    pragnącej składać wniosek.”
  14. Art. 11 i art. 12.
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    14
    Wykreślenie ograniczenia składania wniosków o świadczenie wspierające i
    załączników wyłącznie w postaci elektronicznej, dodając możliwość składania
    wniosków również w formie papierowej.
    Propozycja poprawki:
    W art. 11 ust. 1 skreśla się wyraz „wyłącznie”.
    W art. 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu „Wniosek i załączniki
    składa się również w postaci papierowej. Formularz wniosku stanowi załącznik
    do ustawy.”
    Uzasadnienie:
    Wiele osób z niepełnosprawnościami i osób je wspierających, szczególnie
    zaawansowanych wiekiem, jest wykluczonych cyfrowo, również z powodu
    ubóstwa i obiektywnych barier w posługiwaniu się nowoczesnymi
    technologiami. Postulujemy o wprowadzenie przynajmniej okresu
    przejściowego, w czasie, którego obie formy składania wniosków byłyby
    możliwe równolegle.
  15. Art. 13 ust 2. oraz art. 14. Zapewnienie obowiązkowości przekazania
    informacji przez ZUS, za zgodą osoby, na adres poczty elektronicznej i numer
    telefonu. Na prośbę osoby ZUS przekaże informacje także na wskazany przez
    osobę adres korespondencyjny.
    Propozycja poprawek:
    Słowa w ramach art. 13 ust 2. “(…) mogą zostać przesłane przez Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych osobie ubiegającej się o przyznanie świadczenia
    wspierającego na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej lub
    numer telefonu.”
    zastępuje się słowami:
    „(…) zostaną przesłane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych osobie
    ubiegającej się o przyznanie świadczenia wspierającego, za jej zgodą, na
    wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej lub numer telefonu. Na
    prośbę osoby Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyła informację o
    przyznaniu świadczenia wspierającego oraz o zgłoszeniu do ubezpieczenia
    zdrowotnego lub zawiadomienie o umieszczeniu tej informacji oraz zgłoszenia
    do ubezpieczenia zdrowotnego na profilu informacyjnym na wskazany przez
    osobę adres korespondencyjny.”
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    15
    Słowa w ramach art. 14 “(…) udostępnia osobie pobierającej świadczenie
    wspierające informację o podwyższeniu tego świadczenia na jej profilu
    informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym
    przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.”
    zastępuje się słowami:
    “(…) udostępnia osobie pobierającej świadczenie wspierające informację o
    podwyższeniu tego świadczenia na jej profilu informacyjnym utworzonym w
    systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń
    Społecznych oraz, za zgodą osoby pobierającej świadczenie
    wspierające, na wskazany adres poczty elektronicznej oraz poprzez
    SMS. Na prośbę osoby Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyła
    informację o podwyższeniu kwoty świadczenia wspierającego w związku z
    podwyższeniem ustawowej wysokości wynagrodzenia minimalnego na
    wskazany przez osobę adres korespondencyjny.”
  16. Art 18 pkt. 4. Dlaczego świadczenie wspierające podlega zwrotowi, skoro błąd
    nie jest z winy beneficjenta?
    Aktualne brzmienie:
    “ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia
    wspierającego lub zmienić jego wysokość, jeżeli:”
    (…)
    4) ustalenie prawa do świadczenia wspierającego lub nieprawidłowe ustalenie
    jego wysokości nastąpiło na skutek błędu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.”
    Propozycja poprawki:
    Wykreślenie pkt 4):
    “4) ustalenie prawa do świadczenia wspierającego lub nieprawidłowe
    ustalenie jego wysokości nastąpiło na skutek błędu Zakładu Ubezpieczeń
    Społecznych.”
    Uzasadnienie: Wykreślenie zwracania w sytuacji błędu nie z winy
    beneficjenta. W podobnych sprawach sądy orzekają na korzyść beneficjenta.
  17. Art.28 ust 2.
    Aktualne brzmienie:
    “2. Jeżeli osoba, której ma zostać ustalone prawo do świadczenia
    wspierającego, nie posiada decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia
    wniosek pozostawia się bez rozpoznania.”
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    16
    Art. 28 ust 2. otrzymuje brzmienie:
    “2. Jeżeli osoba, której ma zostać ustalone prawo do świadczenia
    wspierającego, nie posiada decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje osobę o krokach
    niezbędnych do uzyskania decyzji ustalającej poziom potrzeby
    wsparcia.
  18. Art. 29 ust 2 pkt 2. Dlaczego świadczenie wspierające podlega zwrotowi,
    skoro błąd nie jest z winy beneficjenta?
    Propozycja poprawki:
    Wykreślenie art. 29 ust. 2 pkt. 2).
    Art 29 ust 3 i 4. Wykreślenie opcji zwracania w sytuacji błędu nie z winy
    beneficjenta z racji na wykreślenie art. 29 ust. 2 pkt. 2)
    Uzasadnienie: Wykreślenie zwracania w sytuacji błędu nie z winy
    beneficjenta. W podobnych sprawach sądy orzekają na korzyść beneficjenta.
  19. Art 39. zmiany do Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu
    osób niepełnosprawnych Art 4c ust 2 dot. tego, gdzie odbywa się ocena
    funkcjonalna.
    Propozycja poprawki:
    Zastąpienie słów “w miejscu jej stałego pobytu” w art. 4c ust. 2 słowami:
    “w miejscu jej pobytu”
    Uzasadnienie: osoby chcące zostać poddane ocenie funkcjonalnej mogą z
    przyczyn życiowych, z racji na konieczność wsparcia, przebywać czasowo np.
    u rodziny. Sytuacja może dotyczyć również osób z niepełnosprawnościami
    będących w kryzysie bezdomności (ponad połowa osób w kryzysie
    bezdomności posiada jakąś niepełnosprawność).
  20. Uprawnienie zawarte w Art 39 pkt 6 zmienia brzmienie Art 6c ust. 3a3g) Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób
    niepełnosprawnych nadając Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
    możliwość działania na szkodę osoby w zakresie jego orzeczenia. Należy je
    wykreślić.
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    17
    Propozycja poprawki:
    Wykreślić art 6c ust. 3 pkt. 1) oraz pkt. 3)
    “1) stwierdzenie nieważności orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu
    niepełnosprawności lub decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia;”
    “3) uchylenie orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu
    niepełnosprawności lub decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.”,
    Wykreślić art 6c ust. 3a–3g z racji na wykreślenie art 6c ust. 3 pkt. 1) oraz
    pkt. 3)
    Uzasadnienie: Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych nie powinien
    móc działać na szkodę osoby. O podobnych kwestiach powinien decydować
    sąd.
  21. Art. 54 Zmiana w ramach art. 54 nie jest związana z programem aktywizacji
    opiekunów, wykracza poza ten zakres i rodzi ryzyko wydatkowania środków poza
    zakres aktywizacji opiekunów osób, które przechodzą na świadczenie
    wspierające.
    Propozycja poprawki:
    Wykreślić art. 54 Ustawy o świadczeniu wspierającym.
    Aktualne brzmienie:
    „Art. 54. W ustawie z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu
    Solidarnościowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 647) wprowadza się następujące
    zmiany:
    1) art. 6aa otrzymuje brzmienie:
    „Art. 6aa. Środki Funduszu przeznacza się także na wsparcie udzielane w
    ramach programów, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia
    2022 r. o ekonomii społecznej, oraz na koszty ich obsługi, na zasadach
    określonych w tej ustawie.”;”
    Aktualne brzmienie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii
    społecznej:
    “Art. 31. 1. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może
    opracować resortowe programy wspierania ekonomii społecznej, skierowane
    Wspólne propozycje poprawek strony społecznej do Ustawy o świadczeniu wspierającym – Senat
    18
    do podmiotów ekonomii społecznej lub jednostek samorządu terytorialnego,
    oraz finansowo wspierać te programy.
  22. W ramach programów, o których mowa w ust. 1, są finansowane działania
    wspierające:
    1) rozwój ekonomii społecznej;
    2) tworzenie i rozwój podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw
    społecznych oraz wzmacnianie ich potencjału innowacyjnego i rozwojowego;
    3) zatrudnianie w przedsiębiorstwach społecznych osób zagrożonych
    wykluczeniem społecznym;
    4) reintegrację społeczną i zawodową osób zagrożonych wykluczeniem
    społecznym będących pracownikami przedsiębiorstw społecznych;
    5) nabywanie i podnoszenie kompetencji i kwalifikacji osób zatrudnionych w
    podmiotach ekonomii społecznej;
    6) budowanie wspólnych przedsięwzięć przedsiębiorstw społecznych,
    podmiotów ekonomii społecznej oraz przedsiębiorców na rzecz rozwoju
    potencjału podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz
    rozwoju lokalnego;
    7) realizację usług społecznych.
Poprzedni artykułStanowisko Inicjatywy Nasz Rzecznik ws. ustawy o świadczeniu wspierającym.06.06.2023
Następny artykułBadania kliniczne w Polsce. Jak Polacy mogą wpłynać na przyszłość medycyny?
Nazywam się Agnieszka Jóźwicka i jestem mamą pięcioletniego Olinka. Zawsze byłam bardzo aktywna i nie tyle musiałam, co chciałam robić więcej niż moi rówieśnicy. Od szóstego roku życia grałam na fortepianie, skończyłam podstawową i średnią szkołę muzyczną, występowałam w Teatrze Polskim w Warszawie, gościnnie brałam udział w licznych programach telewizyjnych dla dzieci i młodzieży. Na pierwszym roku studiów (muzykologia na Uniwersytecie Warszawskim) poszłam na staż do radiowej Trójki i… zostałam w niej przez kilka lat pracując jako reporter w redakcji aktualności. Mimo iż skończyłam studia muzykologiczne, na dobre związałam się z dziennikarstwem i mediami. Ukończyłam studia podyplomowe z zarządzania w mediach i kontynuowałam swoją medialną przygodę kolejno pracując w czołowych firmach produkcyjnych oraz w stacjach TVN i TTV. Praca w mediach nigdy nie była moim przykrym obowiązkiem, a zawsze pozytywnym wyzwaniem i adrenaliną, bez której nie potrafiłam funkcjonować. Wtedy jeszcze nie wiedziałam z jaką adrenaliną przyjdzie mi się mierzyć w przyszłości. I to nie w pracy, a prywatnie. W 2015 roku wyszłam za mąż, a już w 2016 roku zostałam mamą wymarzonego synka – Aleksandra, zwanego przez wszystkich Olinkiem. To on wywrócił świat całej rodziny do góry nogami i to kilka razy. Pierwszy, gdy w dwunastym tygodniu ciąży otrzymałam diagnozę wady wrodzonej nerek u Olinka. Drugi, gdy zupełnie niespodziewanie urodził się na przełomie 26 i 27 tygodnia ciąży. Trzeci, gdy otrzymaliśmy diagnozę – Mózgowe Porażenie Dziecięce Czterokończynowe. Dziś jestem przede wszystkim mamą, żoną, fizjoterapeutką, pielęgniarką, osobą która chce sprawić by syn był w przyszłości osobą samodzielną, i nieustannie poszukuje na to sposobu i środków. W wolnej chwili prowadzę na facebooku funpage „Olinek” , aukcję charytatywną na rzecz Olka i innych osób walczących o zdrowie i życie „#DLAOLINKA” oraz stronę na facebooku „MPDzieciak”, na której testuję wraz z synem zabawki dla dzieci z niepełnosprawnościami. Czy mam jakieś marzenia? Jedno największe – by mój Syn był szczęśliwy.