Udogodnienia, które pojawiają się w środkach transportu, miejscach publicznych i atrakcjach turystycznych, sprawiają, że osoby niepełnosprawne i seniorzy coraz chętniej decydują się na podróżowanie i zwiedzanie różnych zakątków świata. Z roku na rok zwiększa się grupa turystów z ograniczeniami sprawności ruchowej, sensorycznej lub intelektualnej, dlatego branża hotelarska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich gości i proponuje różne ułatwienia. 

Zgodnie z przepisami prawa każdy hotel powinien mieć rozwiązania umożliwiające pobyt osób niepełnosprawnych. Niektóre obiekty zapewniają jednak wyjątkowe warunki, które znacznie przewyższają swoich konkurentów. Dzięki takim usprawnieniom Twoje wakacje będą bardziej komfortowe i dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb.

Hotel dla osób niepełnosprawnych – ułatwienia w hallu i na recepcji

Niepełnosprawni turyści nie są żadnym zaskoczeniem. Bez względu na to, czy poruszają się na wózkach, o kulach, są niewidomi czy niesłyszący, mogą podróżować, gromadzić nowe doświadczenia i wypoczywać. Taka podróż wymaga jednak dobrego przygotowania i wyboru hotelu, który oferuje szereg usprawnień gwarantujących w pełni komfortowy pobyt. W hotelu przyjaznym dla osób niepełnosprawnych pierwsze udogodnienia pojawiają się już przed hotelem oraz tuż po wejściu do jego środka. Są to:

  • łagodne podjazdy dla wózków inwalidzkich;
  • szerokie i utwardzone wejście do hotelu;
  • niskie progi;
  • przestronne ciągi komunikacyjne;
  • obszerne drzwi wejściowe;
  • obniżone lady recepcji.

Dużą pomocą jest także wykwalifikowany i przeszkolony personel. Świadomość różnorodności potrzeb osób z niepełnosprawnością sprawia, że pracownicy obsługi z traktują swoich gości w sposób naturalny i z większym zrozumieniem.

Hotele przyjazne osobom z niepełnosprawnością – udogodnienia w pokojach i łazienkach

Jako turysta z ograniczoną sprawnością ruchu potrzebujesz więcej wolnej przestrzeni. W hotelach dostosowanych do osób niepełnosprawnych jest odpowiednia ilość miejsca, która umożliwia wygodną jazdę wózkiem. Blaty przy stolikach, włączniki światła, gniazdka elektryczne i umywalki są umieszczone na niższym poziomie. Łóżka nierzadko mają opcję regulacji wysokości i stopnia nachylenia. Materace na łóżkach są odpowiednio twarde, co ułatwia wstawanie i przekręcanie się na łóżku. 

W łazienkach często spotkasz kabiny bez brodzików – ich poziom jest wyrównany z podłogą, a odpowiednio wyprofilowana podłoga w miejscu prysznica umożliwia spływanie wody do odpływu zamiast wypływania na podłogę w łazience. W ścianę kabiny prysznicowej może być wbudowane specjalne krzesło kąpielowe z uchwytami i barierkami do podtrzymywania. Sanitariaty są odpowiednio szerokie, a wokół nich znajdują się wygodne poręcze, usprawniające korzystanie z łazienki. 

Basen w hotelu dla osób niepełnosprawnych

Hotelowe udogodnienia spotkasz też na basenie. Należą do nich przede wszystkim oddzielna, zamykana szatnia lub łazienka dostosowana do potrzeb i możliwości osoby z niepełnosprawnością. Ograniczenia sprawności ruchowej często uniemożliwiają wejście do wody po drabince – przydatne będą wtedy specjalne schodki z poręczami lub podnośniki. Osoby poruszające się na wózku mają niekiedy do dyspozycji wózki przystosowane do jazdy na terenie basenu. To podwójnie wygodne rozwiązanie, które z jednej strony dba o higienę na terenie basenu, a z drugiej sprawia, że prywatne wózki gości pozostają suche. 

Hotelowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Przeglądając oferty hoteli, sprawdź, czy pokoje są wyposażone w funkcjonalne meble, a klatki schodowe w podnośniki i platformy. Jeśli jest to budynek wielopoziomowy, wybierz taki, który ma windę z wjazdem na wysokości podłogi – dzięki temu bez trudu dostaniesz się do jej środka. Weź pod uwagę także dostępność innych miejsc – restauracji, gabinetów masażu, sauny, basenu czy sal konferencyjnych. Dzięki nim poczujesz się swobodnie i w pełni wykorzystasz czas swojego pobytu. 

Na jakie ułatwienia mogą liczyć turyści z niepełnosprawnością sensoryczną i intelektualną? 

Niektóre hotele dostosowane są też do goszczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną lub sensoryczną. W takich miejscach nie ma zbyt głośno grającej muzyki ani ostrego światła. Wystrój urządzony jest według stonowanych kolorów bez kontrastowych akcentów i dekoracji. 

Łagodny blask lamp w hotelowym oświetleniu i neutralne barwy na korytarzach i w pokojach sprawiają, że osoby nadwrażliwe na bodźce czują się bezpiecznie i łatwiej odnajdują się w otoczeniu. Lista hotelowych usprawnień często zawiera też specjalne systemy wygłuszające w pokojach oraz napisy w alfabecie Braille’a. Ułatwieniem w poruszaniu się pomiędzy pokojem a innymi piętrami, recepcją, wejściem do hotelu oraz restauracją są sygnały dźwiękowe.

Poprzedni artykułDofinansowanie szkoleń niepełnosprawnych
Następny artykuł500+ dla osób niepełnosprawnych i schorowanych seniorów