Nowotwory stanowią drugą co do częstotliwości przyczynę zgonów wśród dzieci. Życie z nowotworem to rzeczywistość dla tysięcy dzieci na całym świecie. Szacuje się, że w samej Polsce każdego roku diagnozę „rak złośliwy” stawia się u około 1300 małych pacjentów. Najmłodsi najczęściej chorują na białaczkę i guzy mózgu.
Wrzesień to miesiąc, w którym wszyscy skupiają się na powrocie do szkoły i nowym roku edukacyjnym. Są jednak tacy, którzy 1 września nie przekroczą progu klasy. A jeśli przekroczą, to tej szpitalnej. Pamiętajmy więc, że wrzesień to nie tylko okres radosnego rozpoczęcia nowych wyzwań edukacyjnych, ale również miesiąc świadomości nowotworów wieku dziecięcego. Te dzieci nie wybierają najnowszych kredek, nie kupują najpiękniejszego plecaka i nie marzą o najbardziej kultowym piórniku. Ich codzienność to ból, operacje, leki, wizyty u lekarzy, badania i ciągłe leżenie w szpitalu. Ale wywrócenie życia o 180 stopni nie dotyczy tylko najmłodszych, ale całych ich rodzin. To cała logistyka związana z zaplanowaniem opieki nad chorym dzieckiem, połączenia tego z pracą, z opieką nad pozostałymi dziećmi, uporządkowaniem obowiązków domowych. To również wyczerpanie psychiczne. Stres, bezradność, jak również ciężkie rozmowy z własnym chorym dzieckiem o życiu i śmierci.
Miesiąc Świadomości Nowotworów Wieku dziecięcego ma na celu podnosić świadomość chorób nowotworowych wśród dzieci. Inicjatywa ma też nakłonić do większego wsparcia instytucji onkologicznych. Zwraca też naszą uwagę na rolę edukacji i czujności onkologicznej. Dzięki podstawowej wiedzy na temat objawów chorób nowotworowych możn skrócić czas od zachorowania do diagnozy. A tym samym przyśpieszyć, co jest niezmiernie ważne, rozpoczęcie terapii. Czas gra często kluczową rolę w walce z nowotworem. Posiadając nawet podstawową wiedzę na temat występujących nowotworów oraz ich objawów, może uratować życie.
Złota Wstążka
Symbolem pokazującą solidarność z miesiącem świadomości nowotworów wieku dziecięcego jest złota wstążka. Jej historia sięga 1997 roku ,a dokładnie Stanów Zjednoczonych. Grupa rodziców wyszła z inicjatywą stworzenia uniwersalnego symbolu mającego propagować potrzebę zwiększenia świadomości problemów dotykających dzieci i młodzież z doświadczeniem choroby nowotworowej. Wybór złotego koloru był celowy – złoto to niezmiernie cenny kruszec. A przecież dzieci dla rodziców są największym skarbem.
W polskiej Fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową” od 30 lat wspierani są mali pacjenci zmagający się z rakiem. Co roku inny rodzaj nowotworu jest przewodnim we wrześniowej kampanii uświadamiającej.
W tym roku jest to białaczka.
A więcej o samej białaczce, ale i inicjatywie można przeczytać na stronie: https://zlotawstazka.pl/